Volkswagen skandalas. Kur tai gali nuvesti?

Rugsėjo 29, 2015, 00:27 0 komentaras(-ų) 1,357 perž.

Pastarosiomis savaitėmis pasaulio žiniasklaidoje žiba antraštės apie Volkswagen kompanijos skandalą dėl Jungtinėse Amerikos Valstijose klastotų dyzelinių automobilių CO2 emisijos parodymų. Tokie patys tyrimai persikelia ir į Europą ir grasina patikrinimais visai automobilių industrijai. Analitikai turi labai įvairią nuomonę Volkswagen skandalo klausimu, tačiau pažvelkime į šią situaciją iš įvairių pusių ir panagrinėkime kaip tai galėtų paveikti akcijų kainą, ekonomiką bei pačią automobilių industriją.

Korporacijų skandalai linkę kartotis

Istoriškai, didelių korporacijų sukčiavimai siekiant įgyti konkurencinį pranašumą ar uždirbti didesnį pelną nėra naujiena. 2001 m. buvo atskleistas didelio masto apskaitos klastojimas, tuo metu vienoje didžiausių JAV energetikos bendrovių – Enron. Šis skandalas lėmė Enron bankrotą, vadovai privalėjo sumokėti milžiniškas baudas, dalis jų sėdo už grotų, kai kurie nusižudė, o investuotojai prarado dideles sumas pinigų. Tuo tarpu, Barclays bankas, kuris yra aktyvus žaidėjas Forex rinkoje, buvo nubaustas $450 mln. bauda, nes 2005 – 2009 m. laikotarpyje spekuliavo Libor palūkanų norma. Tokių ir panašių atvejų galima suskaičiuoti ne vieną dešimtį, kai ypatingai didelės korporacijos peržengia ribas. Volkswagen skandalas atsirado, tarsi netikėtas lietus iš giedro dangaus, tačiau mažai tikėtina, kad jis galėtų peraugti daugiau nei tik į laikiną kompanijos reputacijos susvyravimą.

Gyvename pokyčių laikotarpyje

Akivaizdu, kad pereiname į laikotarpį, kai pasaulio ekonomika tampa labiau vientisa, o skirtingi sektoriai, kurie iš pažiūros seniau buvo vertinami kaip vienas kito neįtakojantys, šiandien tampa vis labiau susiję. Reakcija į tam tikrus įvykius pasaulyje, finansų rinkose pasireiškia jau nebe lokalizuotai, o globaliai. Žvelgiant įvairiais pjūviais, šiuolaikinė ekonomika dėl stiprios globalizacijos tampa vis labiau vientisa ir susijusi (angl. Inter-connected).

Prie to daugiausiai prisidėjo technologinė pažanga. Šiuo metu atrandami tokie sprendimai, kurie iš esmės keičia visą industriją (angl. disruptive changes), o skirtingi pramonės sektoriai dėl daiktų interneto (angl. Internet Of Things) sparčios plėtros, juos padaro net gi vienas kitą papildančiais! Automobilių pramonė nėra išimtis. Ši pramonės šaka ilgą laiką buvo plėtojama anksčiau pritaikytų metodų pagrindu, todėl VW skandalas gali tapti realiu lūžio tašku visai automobilių pramonei iš naujo persitvarkyti ir galbūt net žengti didelį technologinį žingsnį į priekį.

Naujos skandalo detalės

Grįžtant prie Volkswagen skandalo, verta prisiminti, kad šių metų pirmasis pusmetis Volkswagen korporacijai buvo ypatingai sėkmingas. VW pardavė 5,04 mln. automobilių, o tai sudarė 20 000 automobilių daugiau nei Toyota koncerno pardavimai. Šis VW pardavimų šuolis vokiečių pramonės gigantui leido netgi pasimatuoti didžiausio pasaulyje automobilių gamintojo titulą! Tačiau šiuo titulu vokiečiams gali tekti džiaugtis neilgai. Vokiečių Bild naujienų tarnyba atskleidė naujas detales, kad VW koncerno vadovybė, maždaug 8 metus žinojo apie klastojamus CO2 emisijos parodymus. Ši įranga buvo pritaikyta tik testavimams, tačiau ne komerciniam taikymui, tuo tarpu VW koncernas šį metodą naudojo masiškai.

“VW koncerno vadovybė, maždaug 8 metus žinojo apie klastojamus CO2 emisijos parodymus.”

Nepaisant to, kai kiti gamintojai praktiškai netaikė didesnės kainos arba ji buvo labai nežymi už ekonomišką dyzelinio variklio komplektaciją, tuo tarpu VW koncerno prekių gamoje tai tapdavo Premium preke, kur už ekonomišką ir „mažai teršiantį“ dyzelinį modelį būdavo mokama 15 – 20 proc. didesnė kaina. Esant žemoms kuro kainoms, toks kainos skirtumas yra nelabai atsiperkantis jeigu automobilis naudojamas 3-5 metus, tačiau vertinant ekologinį aspektą, tai tapdavo pirkėjams rimtu motyvu rinktis ekonomiškus VW dyzelinius modelius miestuose, kuriuose nėra elektromobilių įkrovimo tinklo, arba dėl finansinio aspekto, tiesiog norint vairuoti mažai teršiantį ir ekonomišką automobilį, kuris kainuoja pigiau nei elektromobilis. Ekonomiškumas – ekonomiškumui, tačiau realybė tokia, kad vartotojai, kurie tikėjo ekologijos pasaka, mokėjo 15 – 20 proc. didesnę kainą už automobilį, kuris teršia lygiai tiek pat, kiek ir paprastas dyzelinis automobilis.

Ši situacija įprasmina, kodėl Volkswagen skandalas susilaukė tokio didelio ažiotažo. Vartotojai liko apgauti dvigubai: jie permokėjo už automobilį 15 – 20 proc. daugiau tikėdamiesi, kad jis bus labiau draugiškas aplinkai nei kiti dyzeliniai modeliai. Kitaip tariant, vartotojai buvo linkę mokėti didesnę kainą už ekologiškesnius dyzelinius modelius, bet jokios ekologijos negavo, todėl liko stipriai apgauti.

Investuotojai baudžia

Visas pasaulis yra susirūpinęs užterštumo ir klimato problemomis. Mokslininkai eskaluoja klimato pokyčių problemas, politikai ir Vyriausybės savo regionuose mėgina priimti griežtesnius taršos reikalavimus, paskatinti žaliųjų technologijų naudojimą, kad poveikis klimatui pagaliau pradėtų mažėti. Tuo tarpu Volkswagen skandalas viešumoje pasirodė netikėtai ir labai ne laiku, kas sąlygojo didelę investuotojų paniką ir visuomenės nepasitenkinimą tokiu korporacijos sukčiavimu.

“Vartotojai buvo linkę mokėti didesnę kainą už ekologiškesnius dyzelinius modelius, bet jokios ekologijos negavo, todėl liko stipriai apgauti.”

VW akcijų kaina nusirito daugiau kaip trečdaliu, o atsirandant naujoms neigiamoms skandalo detalėms, akcijos turi neribotą potencialą ir toliau ristis žemyn.

Investuotojų reakcija į Volkswagen skandalo detales

Wolfsburgas – naujasis Detroitas?

Volkswagen CO2 emisijos skandalas niekam nėra toks svarbus kaip Wolfsburg miestui, įsikūrusiam per kelis šimtus kilometrų nuo Berlyno. Šiame mieste Volkswagen koncernas finansuoja universitetą, remia didžiausią muziejų, yra įsigijęs vietinį futbolo klubą, kuris varžosi čempionų lygoje. Mieste, kuriame gyventojų populiacija siekia apie 125 000, Volkswagen yra įdarbinęs apie 72 000 žmonių. Nedarbas Wolfsburge šiuo metu siekia tik 4,9 proc. ir tai yra net žemiau Vokietijos vidurkio.

Jeigu įsivaizduotume šio miesto gyvenimą, tai jis visas sukasi vien dėl Volkswagen koncerno. 2/3 darbuotojų dirba VW korporacijai, miesto infrastruktūra stipriai finansuojama VW, net gi nuo to priklauso turizmas, kur pagrindinis traukos centras yra 28 hektarų automobilių nuotykių parkas, kuriame galima išbandyti automobilių saugumą ir pamatyti istorinius automobilius. Vien į šį parką buvo investuota 400 milijonų eurų.

Prisiminus 2013 metų Detroito bankrotą, tarp šių miestų priešistorės galime pamatyti daug panašumų. Detroitas kaip ir Wolfsburgas buvo beveik 100 proc. priklausomas nuo automobilių pramonės. Šiame mieste net gi nebuvo sukurta normali viešojo transporto infrastruktūra, nes beveik kiekvienas gyventojas Detroite turėjo automobilį, o kuras buvo be proto pigus. Panašioje rizikoje gali atsidurti ir Wolfsburgas, jeigu VW nesugebės greitai pažaboti šio skandalo ir atstatyti kompanijos reputacijos. Kita vertus, VW koncernui gali tekti mažinti darbuotojų skaičių bei peržiūrėti finansavimą ne prioritetinėms sritims, o tai galėtų ženkliai padidinti nedarbą Wolfsburge.

Pagaliau tvari elektromobilių eros pradžia?

Vienintelė kompanija, kuri išliko visiškai rami po Volkswagen skandalo, tai Tesla Motors, bendrovė kuri gamina aplinką tausojančius elektromobilius ir jai tai puikiai sekasi! Ši kompanija kaip ir jos vadovas buvo kontraversiškai vertinami dėl keliamų per didelių užmojų pakeisti visą automobilių industriją. Tačiau šiandien, Tesla elektromobiliai jau gali įveikti 500 km atstumą, šio tipo automobilius pamėgo net gi Premium segmento klientai: dėl ekologijos, techninių, kokybės ir išskirtinumo parametrų, o Tesla įkrovimo stotelių tinklas vis labiau plinta visame pasaulyje! Šios kompanijos augimas atsispindi ir akcijos kainoje. Nuo 2010 – ųjų metų vidurio, po Tesla paskelbto IPO daugiau kaip 3 metus akcijos kaina buvo stagnuojanti (angl. flat position), o nuo 2013 m. vidurio prasidėjęs spurtas tęsiasi iki šių dienų ir bendrovės vertė jau yra išaugusi daugiau kaip 16 kartų!

Tesla Motors akcijų kainos dinamika nuo IPO iki šių dienų

Priklausomai kaip plačiai Volkswagen skandalas galėtų išplisti, dabar yra puikus metas elektromobilių pramonei įsitvirtinti rinkoje. Naftos kainoms esant istorinėse žemumose, skandalams dėl taršos rodiklių klastojimo atsirandant ir kitų gamintojų CO2 parodymuose gali susidaryti labai palankios sąlygos automobilių pramonei stengtis sparčiau pereiti prie masinės elektromobilių gamybos. Tikėtina, kad VW skandalas paskatins sprendimus dėl elektromobilių masinės gamybos priimti sparčiau, siekiant greičiau kompensuoti sukeltą žalą aplinkai ir atstatyti kompanijos reputaciją.

Kas iš to gali išlošti?

Nepaisant kiekvieną dieną mažėjančios Volkswagen akcijų kainos (VOW:BE), investuotojams tai nuostabi galimybė uždirbti ilguoju laikotarpiu, nusiperkant stipriai nuvertėjusių VW kompanijos akcijų. Nepaisant aštraus skandalo, pati kompanija dirba gerai, o ir automobiliai yra mėgiami vartotojų visame pasaulyje. Kompanija valdo visą automobilių gamą, nuo ekonominės iki itin prabangių ir super automobilių klasės.

VOW:BE akcijų kaina. Mėnesinis slenkantis grafikas 2015 m. rugsėjis

Visai tikėtinas scenarijus, kad būtent šis Volkswagen taršos parodymų klastojimo skandalas, paskatins visą automobilių pramonę kuo greičiau įgyvendinti elektromobilių revoliuciją, taip siekiant užsitikrinti kuo geresnį vardą ir paslėpti besivelkantį taršos klastojimo šleifą.

“Mieste, kuriame gyventojų populiacija siekia apie 125 000, Volkswagen yra įdarbinęs apie 72 000 žmonių.”

Šia situacija gali pasinaudoti tokie automobilių gamintojai kaip: Toyota, Volvo, Tesla ar Mercedes, kurie dėl smukusios Volkswagen reputacijos gali padidinti savo rinkos dalį VW kompanijos sąskaita. Žinoma jeigu patys nėra suklastoję taršos duomenų. Todėl pravartu ne tik laukti VW akcijų kainos dugno, bet tuo pačiu ir pasidairyti tų automobilių kompanijų akcijų, kurioms šiame skandale pavyks nesusitepti.

Vertinant iš vartotojų pusės, tai gali susiklostyti įdomi situacija antrinėje automobilių rinkoje, kad Vakarų kompanijos, kurioms svarbi reputacija, pradės atsisakinėti tų VW markės automobilių, kurie bus identifikuoti turintys taršos rodiklius klastojančią programinę įrangą. Tokie automobiliai gali atsidurti naudotų automobilių rinkoje su tam tikra nuolaida ir atkeliauti į mažiau turtingas šalis, tokias kaip Lietuva. Todėl patartina ne tik pasidairyti pigių automobilių gamintojų akcijų, bet ir panaršyti skelbimus su VW žyme.

Autorius Andrius Karieta

Visa analitikos portale Analyst.lt esanti medžiaga priklauso Analyst.lt. Draudžiama ją platinti kitose žiniasklaidos priemonėse, internetiniuose tinklapiuose be išankstinio Analyst.lt sutikimo. Cituojant būtina aiški nuoroda į Analyst.lt kaip informacijos šaltinį.

Nėra susijusių straipsnių.

Komentuoti

8 + 8 =